De afgelopen 4 dagen :) - Reisverslag uit Ap Lei Chau, Hong Kong van Renske Bouwmeester - WaarBenJij.nu De afgelopen 4 dagen :) - Reisverslag uit Ap Lei Chau, Hong Kong van Renske Bouwmeester - WaarBenJij.nu

De afgelopen 4 dagen :)

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Renske

25 September 2017 | Hong Kong, Ap Lei Chau

Hoi hoi allemaal! Er zijn weer 4 dagen voorbij sinds mijn laatste verslag, dus was het wel weer tijd voor een nieuwe :D.

Vrijdag zijn we begonnen bij de dolfijnen. Van verschillende dolfijnen moest er bloed genomen worden, hiervoor is geduld nodig omdat je natuurlijk wel met dieren werkt, die blijven niet altijd zo lief stil zitten of liggen ;p. Na een aantal pogingen bij 3 verschillende dolfijnen is het uiteindelijk bij 1 van de 3 gelukt en werd er besloten om op een later tijdstip nog maar weer een keer te proberen. Vervolgens zijn we weer naar de koala geweest. Deze keer werd ook weer de infuuszak vervangen maar werden ook de darmen gespoeld om ze weer een beetje op gang te helpen. Wat hij nu precies heeft weten we niet maar hij oogt al wel vlotter. Na ons bezoek aan de koala zijn we weer naar de dolfijnen geweest om van de nog over gebleven dolfijnen bloed te nemen. Ook was er een dolfijn die problemen heeft gehad met haar blaasgat en deze werd daarom gecontroleerd. Helaas konden Chamyra en ik niet mee kijken hoe dit er op het scherm uit zag, omdat dit te druk was voor de dolfijn die het allemaal al erg spannend vond dat er een endoscope in haar blaasgat moest. We hebben van een afstandje gekeken hoe ze de dolfijn hanteerden en hoe de scope naar binnen gebracht werd. Terwijl we zaten toe te kijken werd Chamyra gepord door een van de dolfijnen in het bad achter ons, eerst een subtiel tikje maar de 2e keer echt lomp waardoor Chamyra zowat voorover in het andere bad viel… natuurlijk heb ik me hier helemaal kapot om gelachen en toen we achterom keken zagen we dat de dolfijn het ook wel erg leuk vond. Hij had zijn bek open en maakte allemaal geluidjes, waardoor wij zelf ook weer in de lach schoten.
Nadat we terug kwamen van de dolfijnen werd ons gevraagd of wij met de dierenarts en de assistente mee wilden naar het Rainforest gedeelte om daar te kijken bij een aantal dieren. Hier zitten onder andere de marmoset aapjes, luiaards, capibara’s, verschillende tropische vogels, reptielen & amfibieën en zo nog wel meer dieren. Toen we deze dieren allemaal even langs gelopen hadden was er nog een soort overleg met, ik geloof 2 verzorgers van dieren uit Rainforest. Eenmaal terug in het Vet Centre was er weinig te doen. We mochten bij een overleg aansluiten over een vangkooi voor een walrus waar ze hem dan beter in zouden kunnen behandelen. Omdat we hier zo halverwege het gesprek in vielen was het voor ons lastig te volgen waar het over ging, helemaal omdat er soms stukjes Chinees tussendoor gingen. Op een gegeven moment konden Chamyra en ik onze ogen amper nog open houden en dat bleef natuurlijk niet onopgemerkt, sorry! :O
Dat is nog wel een puntje hier… Chamyra en ik zijn allebei nog erg moe, ook al gaan we braaf op tijd slapen. Als er even wat minder te doen is en we stil komen te zitten is het bijna onmogelijk voor ons om onze ogen open te houden. Waarschijnlijk komt dit gewoon door alle verschillende indrukken en het constante schakelen in je hoofd om al het Engels te verwerken… en natuurlijk die rare hitte hier en dan steeds van buiten in de warmte naar binnen in de airco ;)

Zaterdag… WEEKEND!!! Pfoe wat waren we daar aan toe zeg ;p. De dag heerlijk begonnen door uit te slapen. Daarna samen ontbeten en maar eens aangekleed. Ons plan? Op naar het strand! Eerst het bekende stukje met de metro richting Ocean Park en daar zoeken naar de goede bushalte… uhm niet zo makkelijk, maar naar eerst de verkeerde kant op gelopen te zijn kwamen we er uiteindelijk wel (soms wil je nog wel even vergeten dat ze hier links rijden, is nog wel eens lastig met richting bepalen). Gelukkig wel meteen de juiste halte uitgestapt en toen een klein stukje lopen naar het strand. Heerlijk gezwommen, nog even op een soort vlot gezeten waar we vervolgens een paar Nederlanders tegen kwamen waar we even mee hebben gekletst. Daarna rustig op de handdoek op drogen… wat niet helemaal rustig was trouwens. Voor wat voor reden dan ook waren we erg interessant voor de Chinezen daar. Steeds mensen die ons aan zaten te kijken en Chamyra meende dat er zelfs iemand gewoon een foto van ons maakte… maar het raarste was nog wel een vrouw die op haar hurken naast Chamyra ging zitten en in het Chinees van alles zei en maar wat zat te lachen. Uhm okee? Uiteindelijk ging ze wel weg en wij zijn na een tijdje ook maar verder gegaan. Als afsluiter van het dagje strand lekker uiteten geweest bij een Japans restaurant. ’ S Avonds nog met Chamyra een spelletje gedaan. Wel gewonnen natuurlijk ;p

Zondag, ook heerlijk begonnen met uitslapen. Helaas is onze stage geen vakantie en moeten we braaf ons huiswerk doen terwijl we hier zijn, dus daar hebben we deze zondag maar een begin aan gemaakt. Dit gaat waarschijnlijk alleen wat meer moeite kosten dan gedacht omdat we het natuurlijk allemaal in het Engels zullen moeten doen. Na ons huiswerk vonden we wel dat we een cocktail verdiend hadden, dus zijn we weer richting Central gegaan naar het Hard Rock Café. Eenmaal weer terug in het appartement niet veel meer gedaan en weer op tijd naar bed, want ja… ook de weekenden in Hong Kong eindigen weer ;p

Vandaag dus begonnen aan onze 2e stage week. Deze dag begonnen we bij de dolfijnen. Ik ben eerst met de assistente mee gegaan om te helpen bij het bloed prikken. Het is mijn taak om haar de benodigdheden aan te geven en om de buisjes met bloed te voorzien van de naam van de dolfijn, de tijd en aan welke zijde het bloed genomen is. Chamyra mocht mee om spullen klaar te zetten voor de endoscopie. Na het afnemen van het bloed mochten we mee kijken hoe het allemaal gaat met endoscopie bij een dolfijn. Eerst wordt de dolfijn met een maatje in een bad apart genomen. De vloer van dit bad kun je omhoog laten komen zodat de verzorgers de betreffende dolfijn apart kunnen nemen en in te takel kunnen leggen (dit klinkt allemaal simpel maar dit gaat natuurlijk met een hoop tegenstribbelen van de dolfijn). Zo kan de dolfijn dichter bij de apparatuur gebracht worden en goed vastgehouden worden zodat hij zo min mogelijk kan bewegen. Ik moest ondertussen alles noteren wat er gebeurde en wanneer dit gebeurde. Deze keer konden we mooi mee kijken op het beeldscherm en zagen we maag waar ze wat samples van hebben genomen. Toen er 2 samples waren genomen werd de dolfijn snel weer vrij gelaten en werd hij beloond voor zijn goede gedrag. Wij hebben hierna meegekeken hoe alles weer schoongemaakt moest worden. In de middag gingen de assistenten en dierenartsen ergens heen voor de lunch, wij zijn op het Vet Centre gebleven en hebben mogen meekijken in het lab. Erg interessant, maar heel moeilijk te volgen (vaktermen in het Engels is echt niet te doen) We hebben erg ons best gedaan en sommige stukken konden we wel volgen. Inmiddels waren de dierenartsen en assistenten weer terug en hebben we samen spullen klaargelegd voor de dingen die we morgen gaan doen. Aan het einde van de dag mochten we in de necropsy ruimte (dit is een speciale ruimte waar de autopsies worden gedaan) helpen om de schedeltjes van de 2 overleden marmoset aapjes schoon te maken zodat de dierenarts goed naar de kaakjes kan kijken. Toen we hier mee klaar waren was het tijd om naar huis te gaan.

Wederom een hele lap tekst, maar wel erg leuk om voor jullie (en uiteindelijk natuurlijk ook voor mezelf ;p) een verslag te doen van wat wij hier meemaken. Ik vind het super leuk om te zien hoe veel mensen met ons mee lezen en om al jullie reacties te lezen.

Dat was hem voor nu en ik spreek jullie snel!
- Renske

• 25 September 2017 - 16:04

Stephanie Bouwmeester:

Dank je wel Renske, wat zien jullie veel!!

• 25 September 2017 - 17:06

Wilma:

Jullie maken wat mee... leuk om jullie verslagen te lezen.

• 25 September 2017 - 19:13

Martin:

Leuk om jullie mooie belevenissen hier te kunnen lezen. Ga zo door. Heb je nog nieuwe foto's of video's van jullie avonturen.
    Bij Central Plaza kun je op de bovenste verdieping mooi over de stad kijken.Volgens mij is het gratis. Groetjes aan jullie allebei.

• 25 September 2017 - 19:37

Paul Brian:

Wat eern geweldige ervaring super.

• 26 September 2017 - 00:30

Fred Jansink:

Jemig wat een lap tekst zeg, terwijl jullie daarnaast al zo druk zijn ..... petje af !!!

• 26 September 2017 - 22:22

Miranda Wahl: